RSS

DIALOGUL CU MONAHUL DE LA ROHIA

05 Mar
din „Monahul de la Rohia: N. Steinhardt RĂSPUNDE LA 365 DE ÎNTREBĂRI”
Editura Humanitas

DIALOGUL CU MONAHUL DE LA ROHIA

Cum s-a născut acest dialog, jurnal, document moral şi estetic? Marginalizat şi umilit în redacţia revistei Cronica din Iaşi, aveam nevoie să comunic cu un om de bună-credinţă, de mare sinceritate, de autentic curaj. Din 1963 am cunoscut fanarioţi, duplicitari, veninul rataţilor. Eram decepţionat, saturat de fariseii de care eram înconjurat. Căutam cu disperare un om, o conştiinţă, o fiinţă morală exemplară, care să nu fi cunoscut compromisurile, jocul dublu. Cine să fie, unde să-l descopăr? Citindu-i cărţile, textele din reviste, m-am gîndit la Nicolae Steinhardt. Cu toate că nu-l cunoşteam, i-am scris numaidecît la Rohia şi l-am rugat să-mi accepte ideea de a-i pune în fiecare zi o întrebare, dar fără „sistem”, fără „teme” dinainte fixate, fără „regie”. Dialogul nostru a început la 11 ianuarie 1988. Monahul de la Rohia era de o mare seriozitate şi promptitudine în răspunsuri. El a fost o extraordinară conştiinţă care mi-a dat curajul să supravieţuiesc.

Moartea lui Nicolae Steinhardt a întrerupt dialogul… Răspunsul la întrebarea 365 este o profeţie…

Despre ce l-am întrebat pe Monahul de la Rohia? Sînt întrebări sincere, neconvenţionale, puse cu gîndul că numai după moarte vor fi cunoscute, tipărite. L-am întrebat fără rezerve, asumîndu-mi orice risc, despre destinul nostru social şi politic, despre satul românesc de azi, despre ţărani, despre identitatea lor morală şi socială, despre scriitori şi filozofi, despre viaţa lui la mănăstirea Rohia, despre Noica, Eliade, Cioran, Blaga, Sandu Tudor, Mircea Vulcănescu, Tolstoi, Esenin, Balzac, Avram Iancu, Nicolae Balcescu, Ileana Mălăncioiu, Augustin Buzura, Mircea Dinescu, Ana Blandiana, Doina Cornea, Teohar Mihadas s.a. Erau întrebări din orizontul actualităţii româneşti, o actualitate despre care nu se putea vorbi pe faţă, despre care nu se puteau formula judecăţi critice. Mi-a răspuns sincer, cu curaj la orice întrebare, sfidînd riscurile. Mi-a vorbit cu tristeţe de o operă la care ţinea enorm şi care îi reprezenta cu multă fidelitate gîndi-rea şi destinul: Jurnalul fericirii. Multe scrisori au ajuns de la Iaşi la Rohia, dar multe au fost sechestrate, „pierdute”, Securitatea avînd o deosebită grijă să le „rătăcească” în dosarele ci… Eu nu am renunţat să-l interoghez pe Monahul de la Rohia cu o cordialitate ce uneori lua forma afectivităţii. Era setea de a purta un dialog de idei, gîndit şi trăit în afara conformismului tiranizant, nociv.

Monahul de la Rohia cuprinde 365 de întrebări şi răspunsuri, despre care nu credeam nici în vis că au şansa să fie tipărite. Numai revoluţia din decembrie 1989 a făcut posibilă ieşirea din anonimat a acestui jurnal — document al rezistenţei prin cultură. Un document care nu şi-a pierdut nicidecum actualitatea, iar ideile nu şi-au pierdut memoria, modernitatea. Păcat că Monahul de la Rohia nu mai este în viaţă ca să-i citească paginile…

Ediţia de faţă (a II-a) cuprinde şi o parte din corespondenţa purtată cu Nicolae Steinhardt între anii 1986 şi 1989. Sînt scrisori care ne dezvăluie pe omul şi pe moralistul Nicolae Steinhardt, fiinţa lui intimă, nobleţea sufletească, voinţa de a fi autentic şi, în orice împrejurare, cordial, afectiv, autoironie cu măsură, dar şi necruţător de dur atunci cînd agresiunea cenzurii (v. Glossa) depăşea orice limită. Scrisori ale unui monah care iubea foarte mult adevărul şi era devotat pînă la sacrificiu faptelor, ideilor, principiilor, respecta un stil de viaţă original, un stil de a comunica cu ceilalţi şi cu sine. Si în scrisori Nicolae Steinhardt este o conştiinţă, un om de mare probitate morală şi socială. El nu se dedublează, ci e sincer, adevărat, un personaj memorabil, jucîndu-şi rolul fără nici o mască.

Aprilie 1998
ZAHARIA SÂNGEORZAN
 

Un răspuns la „DIALOGUL CU MONAHUL DE LA ROHIA

  1. Lenuta Chifan

    21 Ianuarie 2012 at 16:12

    Am primit aceasta carte, de la un preot ,intru-n moment m-ai dificil al vieti legat de ceva fizic , a fost si prima carte din tot ce are scris parintele N.Steihardt..Ani au trecut problemele mele au trecut dar,acele scrisori cu intrebari si raspursuri de la Sangeorzan catre parintele Steinhardt nu au trecut dincolo de mintea mea ,pot sa spun ca ma schimbat cumva . Am inteles de ce uni oameni sufera fiind vinovati i-ar alti sufera din cauza vinovatiei altora .Totul este c-um privim si primim suferinta.

     

Lasă un răspuns

 
